De vakantie is voorbij, de scholen zijn weer begonnen en ook de meeste mensen zitten inmiddels weer achter het bureau. Hoog tijd dus om september fris te beginnen met een opgeruimde en strakke werkplek. Of je nou een studentenkamer moet inrichten, jouw thuiswerkplek een upgrade wil geven of alleen toe bent aan bijvoorbeeld wat meer opbergruimte of nieuwe kantooraccessoires, we helpen je graag verder met een aantal tips voor het inrichten van jouw werkplek. Bij Löwik Wonen & Slapen hebben we voor alle ruimtes en projecten de juiste inrichting en accessoires. Ontdek het aanbod op onze website of kom langs in onze showroom!

Tip 1: Het kiezen van het geschikte bureau

Een van de belangrijkste aspecten op iedere werkplek is de aanwezigheid van een geschikt bureau. Hier zit je immers (bijna) de hele dag achter te werken. Niets is vervelender dan een verkeerde houding waardoor lichamelijke klachten ontstaan. Werkcomfort is dan ook de belangrijkste factor om rekening mee te houden bij de aanschaf van een (nieuw) bureau. Kies daarom voor een bureau die aansluit bij jouw wensen: moet deze in hoogte verstelbaar zijn zodat je tussendoor bijvoorbeeld even kan staan of is een standaard hoogte voldoende in combinatie met een geschikte bureaustoel? Daarnaast is het belangrijk om rekening te houden met de grootte. De grootte moet aansluiten bij de ruimte die je nodig hebt voor jouw werkzaamheden maar ook de ruimte waar het bureau geplaatst moet worden. Het zou vervelend zijn er bij het plaatsen achter te komen dat het bureau te groot of te klein is.

Tip 2: De juiste bureaustoel

Misschien wel hét belangrijkste meubelstuk op de werkvloer: een goed zittende bureaustoel. Tegenwoordig zien we steeds vaker de ergonomische bureaustoel, deze beweegt mee met je lichaam en geeft op deze manier steun op de plekken waar dit nodig is. Hierdoor voorkom je lichamelijke klachten omdat je lichaam minder belast wordt. Daarnaast is het belangrijk om te kijken wat jij zelf voor wensen stelt aan jouw bureaustoel. De armleuningen zijn op maximaal 4 manieren aanpasbaar bijvoorbeeld: in de hoogte, de breedte, de diepte en de draaibaarheid. Ook het mechanisme is handig om rekening mee te houden. De drie belangrijkste mechanismen zijn kantelbaar (de zitting van de bureaustoel kantelt mee bij het veranderen van de houding), permanent contact (de zitting heeft een vaste positie maar de rugleuning beweegt mee) en synchroon (zowel de rugleuning als de zitting bewegen mee voor een optimale ondersteuning). Bedenk zelf goed waar jouw voorkeuren liggen en op basis hiervan kun je dan een geschikte bureaustoel uitkiezen.

Tip 3: Een boekenkast plaatsen voor een opgeruimde ruimte

Een overvolle werkplek oogt niet alleen rommelig, het creëert vaak ook nog onrust in je hoofd. Zorg daarom voor voldoende opbergruimte op jouw werkplek. Denk hierbij aan opbergplekken zoals opberglades, brievenbakjes of een ladeblok die matcht met jouw bureau. Een grotere optie is de aanschaf van een boekenkast. Hier kun je over het algemeen veel spullen in kwijt en het is daarnaast een goede opvulling voor een wat grotere werkplek of kantoor. Allereerst is het belangrijk te bepalen waar de kast komt te staan: bepaal de plaats en meet vervolgens de ruimte op die je kunt gebruiken om er zeker van te zijn dat je het juiste formaat boekenkast koopt. De tweede stap is om te bepalen welke soort kast je wilt: een stellingkast, een open kast of juist een dichte kast zodat de spullen niet in het zicht liggen en het niet altijd perfect opgeruimd hoeft te zijn. Als laatste kun je dan gaan kijken welke opties op het gebied van design er mogelijk zijn: wil je dat de kast dezelfde kleur heeft als de rest van de meubels in deze ruimte of ga je juist voor een contrasterend design. De keuze is hier aan jou!

Tip 4: Het verlichten van jouw werkplek

Het is belangrijk om jouw werkplek te voorzien van de juiste verlichting. Dit om bijvoorbeeld boeken en documenten te kunnen bestuderen, dit moet ook leesbaar zijn wanneer er geen sprake is van omgevingslicht. Wist je daarnaast dat de lichtkleur van invloed is op de productiviteit? Bij warm licht ben je sneller vermoed dan bij fel, wit licht en bij laatstgenoemde kun je je ook nog eens beter concentreren. Er zijn eigenlijk drie soorten verlichting van toepassing op de werkplek: basisverlichting (deze verlichten een wat groter oppervlak), accentverlichting (spots of een klein bureaulampje) en sfeerverlichting (voor de uitstraling van de werkplek). Bij Löwik Wonen & Slapen vindt je een breed assortiment aan verlichting welke perfect toepasbaar zijn in ieder (thuis)kantoor.

Tip 5: Fleur het geheel op met wat (kantoor)accessoires!

Over het algemeen breng je het grootste gedeelte van de dag door achter je bureau. Waarom zou je deze ruimte dan niet opvrolijken met accessoires zoals je in je woonkamer ook doet? Plaats een mooie kamerplant of vrolijke wanddecoratie voor een inspiratievolle werkplek. Onderzoek heeft namelijk aangetoond dat je het meest productief bent in een omgeving vaar jij je thuis voelt. Creëer dus een prettige werksfeer voor jezelf! Pas met accessoires wel op dat het niet te druk wordt: dit kan juist weer voor afleiding zorgen op de werkplek.

Terug naar overzicht